collectie Pim Kwak

Met groot respect en liefde voor het landschap heeft verzamelaar Pim Kwak een groot aantal schilderijen bijeengebracht die door landschapschilders zijn gemaakt van de Veluwezoom. Het doel van de collectie was om Renkum als kunstenaarsgemeente op de kaart te zetten. 

een eerste indruk van de collectie

De Oosterbeekse School

Oosterbeek en Wolfheze vormen samen de oudste kunstenaarskolonie van Nederland. Het fantastische landschap van de zuidelijke Veluwezoom met zijn bossen en weilanden, beken, sprengen en vennen, eeuwenoude eiken en de heuvels van de stuwwal, was decennia lang een bron van inspiratie voor een groot aantal schilders.

De frisheid van gras, de geur van bladeren, de vochtigheid van de lucht, dat waren elementen die de schilders op het doek wilden brengen. Anders geformuleerd: zij wilden stemming, atmosfeer, warmte, geur, licht en donker schilderen. Zo wekten zij de illusie dat de kijker zich in een heus landschap bevond. Hun werk werd later bekend als de Oosterbeekse School. De schilders voelden zich primair op sociaal-culturele gronden verwant. Ze zochten de sfeer van een kunstenaarsdorp in een uitdagende natuur, maar ook de intimiteit van kroegen en logementen waar zij elkaar opzochten en hun werk bespraken. Johannes Warnardus Bilders (1811-1890) was een van de ‘founding fathers’.

Over Pim Kwak

Pim Kwak (1939-2021) is de liefde voor de natuur met de paplepel ingegoten. Als kind trok hij vaak met zijn vader de natuur in. Met het zoeken naar ‘steentjes’ begon de opbouw van zijn eerste verzameling mineralen die uitgroeide tot een forse omvang. Hij nam met zijn collectie deel aan vele beurzen. Pim Kwak, die 40 jaar bij Philips in Nijmegen werkte, was niet alleen zeer leergierig en creatief, maar kenmerkte zich ook door een sterke focus en ging bij zijn diverse interesses tot in diep detail.

Als groot kenner van de natuur van de Veluwezoom kende hij elk plekje in het landschap op zijn duimpje. Bij Veilinghuis Derksen kocht hij zijn eerste natuurprent, namelijk de eerste schets van de natuur van Xeno Münninghof. Dit bleek voor deze gedreven collectioneur de aanzet om landschapsschilderijen te verzamelen, geschilderd in de Veluwezoom en vooral uit de periode na 1840 toen Oosterbeek en Wolfheze uitgroeiden tot een ware kunstenaarskolonie. 

bron: Renkum Nieuws